syyskuuta 05, 2016

DAVID HOCKNEY: 82 PORTRAITS AND 1 SILL-LIFE - NÄYTTELY / EXHIBITION


David Hockney (s. 1937) maalasi tätä näyttelyä varten 90 muotokuvaa, joista Lontoon Royal Academy of Artsissa on esillä 82 ja lisäksi yhden hedelmäasetelman, jonka hän maalasi erään maalaussession peruunnuttua. Muotokuvat on kaikki maalattu samassa paikassa, samalla tuolilla, samalta etäisyydeltä ja samalla tavalla: akryyli kankaalla. Jokaisen mutokuvan tekoon kului aikaa noin kolme päivää. Kaikki henkilöt kuvissa ovat Hockneyn tuttuja, istuvat heille ominaisissa asennoissa (miehet useimmiten jalat levällään) ja itse valitsemissaan asuissa. Muotokuvat eivät ole tilaustöitä, joten Hockney on vapaasti saanut tulkita omaa näkemystään henkilöistä. Itse pidin eniten parista hiukan muista poikkeavista tulkinnosta: pieni poika Rufus Hale (yhden kuvattavan lapsi joka oli mukana istunnolla) ja Jean-Pierre Goncalves de Lima, Hockneyn studioapulainen, joka järjesteli kuvattavia ja heidän aikataulujaan - hänen muotokuvassaan on muista poiketen hauska kirjava matto ja hänen asentonsa on aika kuvaava. Kun näkee 82 melko samanlaista muotokuvaa, alkaa tietenkin kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, kenkiin, käsiin, silmiin ja vaatteisiin.

****************
David Hockney (b. 1937)  painted for this exhibition 90 portraits, of which 82 are on display in the Royal Academy of Arts in London in addition to one still-life, which he painted when a sitter was unable to keep the appointment. The portraits are painted on the same spot, on the same chair, from the same distance and in the same way: acrylic paint on canvas. It took three days to paint one portrait. All the people in these pictures are Hockney's friends and associates, they are sitting in postures typical for them (men usually legs wide apart) and in the clothes chosen by themselves. The portraits are not commissions, so Hockney could freely paint his own interpretations of these people. I liked most of a couple of a little different versions: a small boy Rufus Hale (child of one of sitters, who happened to come along) and Jean-Pierre Goncalves de Lima, Hockney's studio assistant, who organized the sittings and timetables - in his portrait there is a fun coloured carpet and his position is somewhat expressing. When you see 82 rather similar portraits, you of course start to pay attention to details like shoes, hands, eyes, and clothes. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti