toukokuuta 26, 2016

POIMINTOJA IITTALASTA / EXTRACTS FROM IITTALA

Heli Pukki
Naivistit Iittalassa kesänäyttelyn 2016 avajaisillan tungoksessa katse hakeutui rauhallisiin, seesteisiin ja lempeisiin naivistisiin kuviin. Heli Pukin (s. 1969) sekatekniikalla toteutettu nautinnollinen kissa venytti häntäänsä kuvassa Irtiotto. Pukin kuvissa on usein lehdestä leikattuja tekstejä, hopealankaa, koristepaperia tai vanhoja kirjan sivuja. Talvikki Lusan (s. 1962) grafiikan lehdellä Maakrapu kadehtii hänelle tyypilliset kissahahmot viettävät lomapäivää. Akvatintan taitetut sinisen sävyt olivat herkullisia. Aura Jylhä-Vuorion (s. 1931) Amerikan siirtolaisuutta kuvaavissa nostalgisissa maalauksissa (kuten Lähtö) oli selkeitä väripintoja ja hienosti käytettyä kultausta, joka hehkui ja välkkyi ikkunoista tulvivassa valossa. Seija Levanto (s. 1960) maalaa raakasilkille murrettuja maanläheisiä värejä ja lentäviä hahmoja. Meren palvojissa rantaa reunustaa nauha aurinkoon kurottajia. Asta Pulkkisen (s. 1947) temperamaalauksessa Heijastuksia taivas kuvastuu järven pintaan ja pilvet ovat pinkkejä. Mia Bergqvistin (s. 1974) voimakasvärisessä öljyvärityössä Suojassa korkean heinikon vaanii monenlaisia viidakon eläimiä. Jotkut työt pysäyttivät
Sergei Arhipov
lukemattomien yksityiskohtien katseluun. Sergei Arhipovin (s. 1956) öljyvärimaalauksessa Helsingin maapallo tunnetut rakennukset kiersivät ympyrää avaruudessa. Kikka Nyrenin (s. 1951) maalauksessa Aamunkoitto paratiisissa kirkkaat ja iloiset värit ja kuviot räiskyivät, taulua piti katsoa läheltä ja myös kauempaa. Näyttelyssä pitää  ehdottomasti käydä uudestaan ja katsella työt rauhallisesti ja hitaasti - tätä kattausta ei sovi juosta läpi!


*********
In the crowd of the opening night of Naïve Artists in Iittala 2016 summer exhibition I noticed that I was looking mostly the serene, tranquil and mellow Naïve pictures. In Heli Pukki's (b. 1969) mixed media sensuous cat stretched it's tail in the picture Hanging Out. In Pukki's pictures there are often printed text, silver threath, decorative paper or old book pages. On Talvikki Lusa's (b. 1962) graphic sheet Landlubber Envies the to her so typical cats are enjoying a holiday. The many hues of the aquatint are tasty. Aura Jylhä-Vuorio's (b. 1931) nostalgic paintings of emigrating to America (like Departure) had clear colour areas and finely used gilding, which glimmered and glistened in the light from the many windows. Seija Levanto (b. 1960) paints broken, earthy colours and flying figures on raw silk. A crowd of people reaching for the sun were lining the beach. In Asta Pulkkinen's (b. 1947) tempera painting Reflections the sky was reflecting on the surface of a lake, and
Aura Jylhä-Vuorio
the clouds were pink. In the Shelter of  High Grass was, Mia Bergqvist's (b. 1974) intense and colourful oil painting was full of jungle animals. Some of the works made me to stop and look at the details. Sergei Arhipov's (b. 1956) oil painting Helsinki Globe countless familiar buildings rotated in the space. In Kikka Nyrén's (b. 1951) painting Dawn in the Paradise bright and cheerful colours were sparkling - you had to watch the painting at close range and from afar. I must definitely visit the exhibition again and look at the works slowly and calmly - this is a setting that you want not to rush trough. 











Talvikki Lusa
Seija Levanto

Mia Bergqvist

Asta Pulkkinen

Kikka Nyrén

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti