toukokuuta 06, 2016

KUMU: FOTOREALISMI - NÄYTTELY / EXHIBITION


John Baeder: Pappy's Place
Tallinna kauniina kevätpäivänä on ihana: keltavuokot ja koristekirsikat kukkivat Kumu-taidemuseonkin kupeessa. Sisään vaan! Kumun näyttely fotorealistisesta tai oikeastaan hyperrealistisesta taiteesta on näkemisen arvoinen. Näyttely on jaettu kolmeen kronologiseen osaan. Vanhin osa oli innostavin, fotorealismin rajoja haettiin lähinnä Amerikassa ja kuvattiin 1960-luvun kiiltäviä autoja ja dinereita. John Baederin (s. 1938) maalauksissa on hieno pastellisävy ja taivaskaan ei ole ihan hyperrealistinen valkoisine poutapilvineen. Audrey Flackin (s. 1931) pakahduttavissa esinetauluissa perspektiivi ja tarkkuus heittelevät. Robert Bechtlen (s. 1932) kuvassa viivat ja tasot kallistuvat ja muokkaavat jo hiukan abstraktisen vaikutelman. Ralph Goingsin (s. 1928) taulujen kiiltävät kromit Collinsin dinerissa häikäisevät. Uusimmissa maalauksissa valokuvien ja digitaalisuuden vaikutus on paljon selvempi. Don Jacotin (1949) leluautot kiiltävät ja huippu on Don Johnsonin (s. 1946) autio Trafalgar Square. Parhaissa hyperrealistisissa kuvissa näkyy jokin tunnelma tai piirre, joka erottaa kuvan suorasta valokuvasta. Ihmiset ovat kuvissa harvinaisia, kadut ovat autioita, autot, kromit ja lasit kiiltävät, maailma on aika miehinen, pelkistetty ja välillä kylmä ja kova.

**********
Audrey Flack: Queen
Tallinn on a beautiful Spring day is lovely: yellow anemones and ornamental cherries are blooming beside the Kumu Art Museum. Let's go in! Kumu's exhibition of Photorealism or actually Hyper Realistic art is worth looking at. The exhibition is divided into three chronological sections. The oldest part is the most inspirational, the boundaries of Photo Realism were tried mainly in America painting shiny cars and diners.  John Baederi's (s. 1938) paintings have a fine pastel colour and the sky with its cumulus clouds is not quite so Hyper Realistic. In Audrey Flack's (s. 1931) oppressive pictures of objects the perspective and depth of field fluctuate. In Robert Bechtle's (s. 1932) painting the lines and levels slant and create a bit like an abstract feeling.  Chrome and shiny surfaces in Ralph Goings's (s. 1928) painting of Collin's diner dazzle. In the recent paintings the influence of photographs and digitalisation is more clear. Don Jacot's  (1949) toy cars shine and the top is  Don Johnson's  (s. 1946) desert Trafalgar Square. In the best Hyper Realistic paintings there is a certain feeling or character that separates them from direct photograph. People are rare in the pictures, the street are deserted, cars, chrome and glass are gleaming, the world is rather manly, reduced, sometimes cold and harsh.


Robert Bechtle: Potrera Garage

Ralph Goings: Collin's Diner

Don Jacot: Rush Hour

Ben Johnson: Looking Back to Richmond House


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti