huhtikuuta 15, 2015

RA : RICHARD DIEBENCORN


Muutama melkein kesäinen päivä Lontoossa ja monta taidenäyttelyä - hyvä yhtälö. Amerikkalaisen Richard Diebencornin (1922-1993) näyttely Royal Academy of Artsissa oli iloinen yllätys. Diebencorn oli minulle ihan tuntematon nimi, eipä ole enää. Näyttely oli jaettu kronologisesti kolmeen osaan: varhaiset täysin abstraktit maalaukset, figuratiivinen kausi ja myöhäiset abstraktit työt. Varhaiset abstraktit maalaukset 1950-luvun alusta olivat kauniita. Niissä oli suuria ekspressiivisiä väripintoja, neliöitä, ympyröitä ja viivoja, joista muutamassa oli aavistelevinaan melkein kuin maisemaa, peltoja, merta ja taivasta. Figuratiivinen kausi 1950-1960-luvuilla tuntui yllättävältä. Aiheina olivat muotokuvat, useimmiten naisvartalot, asetelmat ja maisemat. Asetelmissa oli helmiä, pidin erityisesti maalauksesta, jossa veitsi kiiltää vesilasissa. 1960-luvun lopulla maalauksiin tuli taas abstraktiivisia sävyjä. Syyksi on esitetty Diebencornin muuttoa Kaliforniaan. Näissäkin maalauksissa on aistivinaan selvästi maisemia, valtamerta, taivasta, valon heijastuksia ikkunaan tai teitä peltojen keskellä. 

***************
A few almost summery days in London and many art exhibitions - what a bliss. American Richard Diebencorn´s (1922-1993) exhibition in Royal Academy of Arts was a pleasant surprise. Diebencorn was quite an unknown name to me, but is not any more. The exhibition was divided into three sections: the early totally abstract paintings, the figurative period, and the later abstract works. The early abstract paintings from the beginning of 50´s were beautiful. There were big expressive colour surfaces, squares, circles and lines. You could almost see landscapes in some of them, fields, sky and see. The figurative period 1950-1950 was surprising. The subjects were portraits, mainly female bodies, still lifes and landscapes. There were many gems among the still lifes, I liked especially a painting where a knife sparkles in a glass of water. In the end of 60´s there became again abstract hues to the paintings. it is speculated that the reason for this might be Diebencorn´s move to California. In these later abstract paintings you can also sense clearly landscapes, ocean, sky, reflections of light through a window or roads between green fields. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti