syyskuuta 10, 2019

TAKIS - NÄYTTELY / EXHIBITION

Tate Modernin toinen uusi tuttavuus oli Takis, alkujaan Panayiotis Vassilakis (s. 1925), Kreikassa syntynyt ja myöhemmin Pariisissa vaikuttanut kuvanveistäjä. Takisin teoksissa keskeisissä rooleissa ovat magnetismi, liike ja valot. Näitä pieniä ja suuria töitä voisi katsoa päiväkausia, tosi hypnoottista ja meditatiivista. Veistosten rakennetta ei ole mitenkään peitelty, metalliosat näyttävät usein hauskoilta tai romuilta. Jotain samaa on pienissä metalliosissa, jotka hapuilevat värähdellen kohti toisiaan ja valtavissa metallipalloissa ja kumahtelevassa kongissa. Minut Takis hurmasi satanolla!

Kolmatta Tate Modernin näyttelyä Olafur Eliassonin installaatioista odotin innolla. Muistissa oli hänen ihana aurinko museon aulassa/ turbiinihallissa jokunen vuosi sitten. Mutta näyttely olikin täynnä kirkuvia ja juoksevia lapsia, ulos tullessa lapsijoukko tappeli paikasta askartelupöydän ympärille. Hiukanko hävettää, että pakenin.

**************
The other new acquaintance at Tate Modern was Takis, originally Panayiotis Vassilakis (b. 1925), a sculptor born in Greece and later living in Paris. The main roles in Takis´s sculptures have electromagnetism, movements and light. You could watch these small and huge works for days, really hypnotic and meditative. The construction of the sculptures has not been hidden in any way, the metallic parts often look fun or like scrap metal. There is something similar in the very small metal parts that are groping towards each other and huge metal balls and a bellowing gong. I was charmed by Takis completely!

I was eagerly waiting for the third exhibition in Tate Modern, Olafur Eliasson´s installations. In my memory there was his glorious sun at the entrance hall / Turbine Hall of the museum a few years back. But the exhibition was full of screaming and running children, a group of them were fighting for a place at a crafting table by the exit. I´m a bit ashamed that I fled.








Olafur Eliasson: Aurinko / Sun




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti