marraskuuta 01, 2017

CÉZANNE PORTRAITS - NÄYTTELY / EXHIBITION




Lontoon matkan taiderundi jatkuu: National Portrait Galleryn näyttely Paul Cézannen (1839-1906) muotokuvista on mahtava ja kiinnostava. Cezanne ei halunnut maalata tilauksesta muotokuvia tai häneltä ei ehkä tilattukaan niitä. Hän maalasi vain sukulaisiaan, ystäviään, taiteilijatovereitaan tai tavallisia naapureitaan ja itseään. Hänen ei tarvinnut miellyttää mallejaan, hän voi maalata juuri niin kuin halusi. Siksi useat muotokuvista eivät olekaan varsinaisesti kauniita, ihmiset eivät hymyile ja harvoin edes katsovat eteenpäin. Muotokuvat ovat koskettavia, etenkin monet tulkinnat vaimosta, isästä ja pojasta. Taidevälittäjänsä Ambroise Vollardin muotokuvan Cézanne maalasi tilauksesta, väriä on paksulti, istuntoja vaadittiin 115, ja silti Cézannen mielestä paidan rintamuksessa oli vielä parannettavaa. On mielenkiintoista nähdä, miten leveän palettiveitsen tilalle myöhemmin tuli sivellin ja Cézannelle tyypilliset rinnakkaiset kapeat siveltimenvedot. Sellainenkin  yksityiskohta selvisi, että Cézannen maalaamista 160 muotokuvasta vain kahdeksassa näkyy lattiaa. 

***************
The art round of my trip to London continues: Paul Cézanne's (1839-1906) portraits at The National Portrait Gallery is awesome and interesting. Cézanne did not want to paint portraits to order or perhaps people did not want to order them. He painted only his relatives, friends, fellow artists or ordinary neighbors and himself. He had no need to please his models, he could paint just the way he wanted. That's why most of the portraits are not necessarily beautiful, people don't smile and very seldom are even looking forward. The portraits are touching, especially many renditions of his wife, father and son. The portrait of his art dealer Ambroise Vollard is painted to order, there is a thick layer of colour, 115 sittings was needed, and still there was something to do better on the front of the shirt in Cézanne's mind. It's really interesting to see how the palette knife is later changing to a brush and the parallel narrow strokes typical for Cézanne. Even such a detail came out, that in only eight of Cézanne's 160 portrait paintings there is visible some floor.


Vaimo / Wife

Poika / Son

Anmbroise Vollard




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti