maaliskuuta 10, 2016

BOTTICELLI REIMAGINED - NÄYTTELY / EXHIBITION

Botticelli Reimagined (Uudelleen löydetty Botticelli) Victoria & Albert -museossa Lontoossa on jännittävä näyttely. Aineisto on laitettu esille käänteisessä kronologisessa järjestyksessä. Ensin ovat uusimmat, lähinnä Botticellin Venus- ja Kevät -aiheita hyödyntäneet taideteokset, mainokset, videot, esineet ja muoti. Andy Warholista (1928-1987) Yin Xiniin (s. 1959) Botticellin maalausten sensuellit kasvot ja valtoimenaan tuulessa heiluvat hiukset ovat innostaneet. René Magritten (1898-1967) on kopioinut maalauksessaan miehen selkään Botticellin Kevät-hahmon. Seuraavaksi tutustutaan Botticellin 1800-luvulla löytäneisiin taidesuuntauksiin, etenkin prerafaeliitteihin. Botticelli oli lähes unohdettuna 300 vuotta, kunnes hänen sulavat henkilöhahmonsa, uskonnolliset maalauksensa ja harmoniset värinsä löydettiin uudelleen. Prerafaeliittien joukossa aika moni nainenkin sai innoitusta Botticellista. Eleanor Fortesque-Brickdalen (1871-1945) maalauksessa punahattuinen Botticelli ottaa vastaan malliksi pyrkiviä naisia ehkä Kevät-maalaukseensa tai enkeleiksi.Vasta viimeisinä ovat Sandro Botticellin (1445-1510) ja hänen koulukuntansa työt. Eniten on uskonnollisia töitä Botticellin Savonarola-vaikutteiden takia. Jeesuksellakin on pitkät vaaleat hiharat hiukset ja kauniit, herkät kasvot. Sormet ja varpaat taipuvat pitkinä. Jeesus-lapsi ja Neitsyt Maria ovat melkein kaikissa kuvissa hellästi poski poskea vasten. Hienosti on kuvattu nuoren miehen kuvassa kaikille teini-ikäisille tyypillinen uhmakkuus.
*
Andy Warhol
Samaan aikaan The Courtauld Galleryssa on Botticellin pergamenttipaperille tekemiä piirustuksia Danten Jumalaiseen näytelmään. Piirrokset ovat pikkutarkkoja ja himmeitä. Näyttelyssä saa käyttöönsä ison suurennuslasin - ihan tarpeeseen. Varsinkin taivasosuuden enkelit on kuvattu valuvine helmoineen tai taipuvine vartaloineen meille niin tyypillisinä Botticelli-hahmoina, mutta on joukossa pirujakin helvetti-osuuksissa.

***************
Botticelli Reimagined in Victoria & Albert Museum in London  is an exciting exhibition. The material is presented in a revised chronological order. At first there are the newest art works, adverts, videos, objects, and fashion, which mostly make use of Botticelli's Venus and Spring themes. Botticelli's paintings' sensual faces and hair flowing wildly in the wind have inspired painters from Andy Warhol (1928-1987) to Yin Xin (s. 1959).  René Magritten (1898-1967) has copied Botticelli's Spring figure on the back of a man in his painting. Next the viewer is introduced to the art movement of the 1800's, mainly the Pre-Raphaelites. Botticelli was almost forgotten for 300 years, untill the Pre-Raphaelites found again his slender figures, religious paintings and harmonious colours. Among the Pre-Raphaelites quite many women were inspired by Botticelli. In Eleanor Fortesque-Brickdale's (1871-1945) painting Botticelli in a red hat is meeting women wanting to model perhaps for paintings like Venus or Spring or angels. In the last rooms there are the works of Sandro Botticelli (1445-1510) and his studio and followers. There are a lot of religious subjects for the sake of Botticelli's devotion to Savonarola. Even Jesus has a long blond flowing hair and beautiful, gentle face. The fingers and toes are bending and long. The baby Jesus and Virgin Mary are portrayed mostly affectionately cheek to cheek. The universal self-will of an adolescent has finely depicted in a portrait of a young man.
*
Yin Xin
At the same time in the Courtauld Gallery there are Botticelli's drawing to Dante's La Divina Commedia. The drawings are meticulous and opaque. In this exhibition there are available large magnifying glasses.- and they are needed. Especially the angels in the Paradise section are described as for us typical Botticelli figures with their waving robes and bending bodies, but there are also devils in the Hell section. 








René Magritte

Eleanor Fortesque-Brickdale

Sandro Botticelli

Sandro Botticelli

Botticelli : Dante

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti