huhtikuuta 13, 2018

CHARLES I - NÄYTTELY / EXHIBITION

The Royal Academy of Artsissa oli Lontoon matkallani iso näyttely Charles I:n hankkimista taideteoksista: King and Collector. Kokoelma oli Charles I:n mestauksen jälkeen hajaantunut pitkin maailmaa. Ja millainen kokoelma: Rubensia, Tiziania, Holbeinia, Van Dyckiä, Rembrandtia. Kummalliselta tuntui, että kokoelmassa oli niin paljon muotokuvia, sekä muiden maiden hallitsijoista että ihan tavallisista kansan ihmisistä. Charles I:n vaimolla Henrietta Marialla oli oma kokoelmansa, jossa oli suuria mahtipontisia allegorisia maalauksia, joissa usein oli naisia tai enkeleitä, mutta myös muotokuva Rembrandtin vanhasta äidistä ja yksi maalaus Holoferneksen irtileikatusta päästä. Tämä mahtipontinen kokoelma melkein turrutti, hei taas yksi Tizian! Keeper's Roomissa oli hauska Chris Orrin piirrosnäyttely "The Miserable Lives of Fabulous Artists" (Mahtavien taiteilijoiden surkea elämä) ja eikös vaan sielläkin esiintynyt Picasso.

Olen käynyt Lontoossa taidematkoilla säännöllisesti. Mutta muuttuuko tarjonta Brexitin myötä? Enkä todellakaan halua palata täyttämään maahantulokortteja.

********************************
Chris Orr
In The Royal Academy of Arts there was a large exhibition of art acquired by Charles I: King and Collector. The collection was split all around the world after the decapitation of Charles I. And what a collection: Rubens, Tizian, Holbein, Van Dyck, Rembrandt. It felt a bit strange that there were so many portraits in the collection, pictures of fellow monarchs but also just ordinary people. Charles I's wife Henrietta Maria had her own collection, and there were pompous allegorical paintings, often of women and angels but also a portrait of Rembrandt's old mother and one painting with a decapitated head of Holofernes. This exhibition made me almost numb: not again one Tizian! In the Keeper's Room there was a funny exhibition of Chris Orr's drawings: "The Miserable Lives of Fabulous Artists", and I saw once again Picasso.

I have been visiting London`s art museums regularly. But will the art scene change by Brexit? And I really don`t want to go back to filling landing cards.


Christofono Allori

Tizian

Holbein : Noli me tangere



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti