KUMU
|
Hilma af Klint |
Tallinnassa käydessä on aina ihan pakko poiketa Kumussa (Eesti Kunstimuuseum). Nyt näin siellä viime vuoden aikana monessakin paikassa kiertäneen, kehutun ruotsalaisen Hilma af Klintin (1862-1944) näyttelyn. Varsinkin isot abstraktit työt mykistivät. Miten joku (nainen) on pystynyt tekemään sellaisia töitä 1900-luvun taitteessa ja kieltänyt niiden julkisen esittämisen pitkäksi aikaa kuolemansakin jälkeen. Minulle eivät töiden teosofiset puolet auenneet, mutta nautin väreistä, kuvioista ja yllättävistä kompositioista. Hilma af Klintin taidetta voi katsoja ihastella ihan omista lähtökohdistaan, häneen taiteensa vaikuttanee jokaiseen hiukan eri tavalla. Hilma af Klint on varmasti tuntenut itsensä ulkopuoliseksi, yksinäiseksi, väärinymmärretyksi, mutta toivottavasti samalla hän on saanut iloa ja tyydytystä työstään ja oman työnsä tuloksista.
Toinen mielenkiintoinen näyttely Kumussa oli Taidevallankumous 1966, useiden tuona vuonna Tallinnassa ja Tartossa järjestettyjen taidenäyttelyiden teoksia. Aiheet ovat
|
Ilmar Malin |
maailmanlaajuisten taidesuuntien mukaisia: kollaaseja, abstrakteja tai surrealistisia. Työt poikkesivat tietenkin paljon sen aikaisesta Neuvostoliiton sosiaalirealismista. Mielenkiintoista oli nähdä useita graafikkoina tai piirtäjinä tunnettuja tekijöitä abstraktien maalausten tai kollaasienkin parissa: Kaljo Põllu (1934-2010), Tõnis Vint (s. 1942) ja Jüri Arrak (s. 1939). Ilmar Malinin (1924-1994) ja Olav Maranin (s. 1933) abstraktit kollaasit olivat hienoja ja Malle Leisin (s. 1940) surrealistiset luontokuvat kukkasista ja perhosista kauniita.
***********
|
Hilma af Klint |
When visiting Tallinn, it is a must to visit also Kumu (Eesti Kunstimuuseum). Now I saw there during the last year in many museums exhibited and praised paintings of Swedish Hilma af Klint (1862-1944). Especially the large paintings astonished. How could someone (a woman) paint such art works at the turn of the 1800 and 1900 and she even forbid to exhibit her works for a long time after her death. For me the theosophical features did not open up, but I enjoyed the colours, patterns and unexpected compositions. Anyone can admire Hilma af Klint´s art from his or hers own point of view, her art affects probably everyone a bit differently. Hilma af Klint must have felt like an outsider, lonely, misunderstood, but hopefully at same time she must have got some joy and satisfaction fron her work and the result of her work.
|
Olav Maran |
There was also another interesting exhibition in Kumu: Art Revolution 1966, works of several young artists who exhibited that year in Tallinn and Tartu. The subjects were much in line with the global art styles of 1966: collages, abstract art or surrealistic. The art works of course differed a lot of the Soviet social realism of that time. It was nice to see several abstract paintings or collages of better known as graphic artist: Kaljo Põllu (1934-2010), Tõnis Vint (s. 1942) ja Jüri Arrak (s. 1939). Ilmar Malin´s (1924-1994) ja Olav Maran´s (s. 1933) abstract collages were fine and Malle Leis´s (b. 1949) surrealistic paintings of nature, flowers and butterflies were beautiful.
|
Malle Leis |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti