helmikuuta 16, 2013

FRAUEN - NÄYTTELY / EXHIBITION

Thomas Schütten (s. 1954) töitä on täynnä Sara Hildénin taidemuseo Tampereella. 

1) Seinillä on yksinkertaisia, herkkiäkin piirroksia ja akvarelleja sarjasta Deprinotes (2006-2008). Joukossa on muutama satiirinenkin kuten "iPhone - iPod - iMad".

2) Metallihyllyissä on pienehköjä keramiikkaluonnoksia naisvartaloista. Tuntuu, että keramiikkaa on läiskitty tiilialustalle vihaisesti, litistetty, väännelty melkein solmuun, osa on  vain kasa keramiikkapötköjä. Päälle on heitetty lasite, joka muistuttaa verta tai limaa.

3) Lattiaa täyttää 18  luonnollista kokoa suurempaa numeroitua naishahmoa. Materiaalin käsittely on upaa: hohtavan kiiltavää, kauniin rosoista tai värillistä pintaa, alumiinia, terästä ja pronssia. Hahmot makaavat metallisilla laveteilla kuin teurastamossa. Osa on torsoja ilman käsiä, jalkoja tai päätä. Osa on kouristuneena kuin jooga-asennossa pää ja raajat "sulaneina", selkärangan nikamat kuin liskolla. Parissa itämaistyylisessä eroottisemmassa figuurissa on pääkin mukana, kukka hiuksissa.


Piirrokset ja luonnnokset eivät avaa tai selitä, miksi Schütte on päätynyt kuvaamaan naiset näin misogyynistisesti ja esineellistävästi. Mieleen tulevat tietenkin Picasso ja Francis Bacon.



Sara Hildén Art Museum in Tampere is full of Thomas Schütte`s (b. 1954) work.

1) Simple, even tender drawings and water colours from the series Deprinotes (2006-2008) are on the walls. There are even a few satirical drawings like "iPhone - iPod - i Mad".

2) Small ceramic figures of women are on the metal shelves. It seems like the ceramic has been splashed on the tiles angrily, squished, twisted almost to a knot and some are only a pile of ceramic tubes. On these sculptures has been thrown the glaze that resembles blood or slime.

3) 18 bigger than life size and numbered woman figures are on the floor. The handling of materials is superb: shimmering shiny, beautiful rough or coloured surfaces, aluminium, steel and bronze. The figures are lying on carriages like in a slaughterhouse. Some of the figures are torsos without limbs and head. Some are stretched like in a yoga position, heads and limbs like "melted", the vertebra like on a lizard. A couple of more erotic oriental figures have heads and a flower on their hair.

The drawings and ceramic figures do not open or explain why Schütte has ended up to show women so misogynic and materializing. These figures remind of course of Picasso and Francis bacon.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti