helmikuuta 04, 2016

VÄLIMEREN VALOA -NÄYTTELY / MEDITERRANEAN LIGHT -EXHIBITION

Jean Alphonse Moutte
Keskellä pimeää Suomen talvea on ilahduttavaa nähdä Tampereen taidemuseon näyttely Välimeren valoa. Näyttely jakautuu oikeastaan kahteen osaan. Alemmassa kerroksessa on suomalaista taidetta, joka on saanut innoituksensa Etelän maisemista. Ylemmässä kerroksessa on klassista 1800-1900-lukujen vaihteen maalaustaidetta Musée Regards de Provence, Marseillen kokoelmista. Jean Alphonse Moutten isossa maisemassa kolme maatyöläistä pitää taukoa puiden vähäisessä varjossa. Melkein voi kuulla heinäsirkkojen äänen ja tuntea helteen kuivan kuumuuden. André Marchantin suuressa taulussa (maalattu 1943) farandola-tanssista on upeat värit, tummaa violettia, vihreää ja painostava tunnelma. Vaikka henkilöt tanssivat, heidän ilmeensä on ahdistunut, puissa on piikkejä ja tunnelma on toisen maailmansodan aikainen masentunut. Eksoottinen kuu hohtaa Jean Baptiste Oliven maalauksessa Pharon satamasta. Alakerran suomalaisten osuus esittelee useita harvemmin  nähtyjä teoksia, esimerkiksi Teemu Myntin
Teemu Myntti
värikkään maalauksen Biarritzin rantatiestä tai minulle ihan tuntemattoman Carl Nyman-Warghin mielenkiintoisia aurinkoisia puu- ja katuaiheita. Ja sitten sitä astuu ulos museosta räntäsateeseen, mutta iholla tuntee auringon.


************
In the middle of a dark Finnish winter it is joyous to see Tampere Art Museum's exhibition Mediterranean Light. This exhibition is really two exhibitions. On the lower floor are Finnish paintings inspired by the landscapes and people of the South. On the upper floor there are classic paintings from 1800-1900's from the collection of Musée Regards de Provence, Marseille. In Jean Alphose Moutte's landscape three rural workers are resting in the scant shadow of the trees. You can almost hear the sound of grasshoppers and feel the hot and dry air of the heat wave. In André Marchant's large painting of Farandola dans (painted in 1943) the dark purple and green colours are gorgeous, but the feeling is pressing. Even though people are dancing, there is a gloomy expression on their faces, trees have thorny branches and the World War II's atmosphere is
André Marchant
depressed. An exotic moon is shining in Jean Baptiste Olive's painting of Pharo's harbor. The lower floor introduces Finnish paintings, some rarely seen, like Teemu Myntti's colourful painting of a boulevard from Biarritz or Carl Nyman-Wargh's (quite unknown to me) interesting sunny paintings of trees and streets. And then you step out of the museum to the sleet and snow, but you can still feel sun on your face.


Jean Baptiste Olive
Lisää kuvateksti


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti