helmikuuta 08, 2014

KIRJA / BOOK : EDWARD BAWDEN AND HIS CIRCLE

Town Hall Yard, linoleikkaus/linocut, 1957
Tämä hurmaava kirja on joululahja, jota luin hitaasti ja säästellen: Malcolm Yorke: Edward Bawden and His Circle, 2010. Kirja kertoo toisen maailmansodan jälkeen Englannissa Great Bardfieldiin Essexiin syntyneestä taiteilijayhteisöstä, mutta eniten Edward Bawdenista (1903-1989). Malcolm Yorke selvästi ihailee Bawdenia ja kuvaa elävästi hänen toimintaansa ennen maailmansotaa ja sotataiteilijana Afrikassa ja Lähi-Idässä. Bawden kuului joukkoon taiteilijoita, jotka sodan jälkeen halusivat pitäytyä perinteisellä, figuratiivisella linjalla, kuvata Englannin maaseudun muuttuvaa elämää ja maisemia. Bawden keskittyi vesivärimaalaukseen ja linoleikkaukseen. Mutta Great Bardfieldin taiteilijayhteisössä tehtiin taidetta laajasti muotoilusta muotokuviin: kuvataidetta, tapetteja, valtavan suuria seinämaalauksia, keramiikkaa, tekstiilejä, kirjankuvituksia, esitteitä ja julisteita. Yorke kuvailee yhteisön arkielämää lämpimästi, eikä ihailustaan huolimatta kaunistele Richard Bawdenin persoonaa. Tämä oli nähtävästi aikamoinen erakko -  töykeä ja itsekäs taiteilija, jolla oli varsin erikoinen huumorintaju. Mutta hänen linoleikkauksensa ovat mestarillisia, varsinkin erilaiset eläimet. Ihmisiä kuvaavat linot usein menevät huumorin puolelle ja vaikuttavat ihan naivistisilta. Akvarelleissa on usein samantapaista upeaa kuviointia kuin linoleikkauksissa.


Cat on a Carpet, vesiväri/watercolour, 1989
This enchanting book is a Christmas present, and I read it slowly and sparingly:  Malcolm Yorke: Edward Bawden and His Circle, 2010. The book is about a group of artists that formed after the Second World War in Great Bardfield in Essex, England, but mostly it is about Edward Bawden (1903-1989). Malcolm Yorke clearly admires Bawden and he describes vividly his activities before the Wold War and as a war artist in Africa and Middle East. Bawden belonged to a group of artists, who after the war wanted to stick to the traditional, figurative line and depict the changing English countryside and it´s landscape. Bawden´s focus war watercolour painting and linocutting. But in Great Bardfield´s artist community they made art very broadly from designs to portraits: visual art, wallpaper, vast murals, ceramic, textile, book illustration, brochures, and posters. Yorke depicts the
Tyger, Tyger! linoleikkaus/linocut, 1974
everyday life in this community warmly, and despite of his admiration of Bawden he does not whitewash his persona. Apparently he was as an artist some of a hermit, rude, selfish, and he had a bad taste of humour. But his linocuts are masterly, especially the animals. People in the linos lean to humorous and actually seem to be naïve art. In the watercolours there is often same kind of gorgeous patterns as in linocuts.




Malcolm Yorke:
Edward Bawden and His Circle
Antique Collector´s Club Ltd
revised and expanded edition, 2007, reprinted 2010
271 sivua/pages
28 x 23 cm


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti