maaliskuuta 31, 2017

TUULIKKI PIETILÄ -NÄYTTELY / EXHIBITION

Tuulikki Pietilän (1917-2009) grafiikan näyttely Ateneumissa on täydellinen. Hänen koko uransa erilaiset suuntaukset ja mestarillinen kaikkien tekotapojen täydellinen hallinta näkyvät, eikä kokonaisuus silti ole mitenkään hajanainen. No, ainut puute minusta oli tietenkin se, ettei esillä ollut yhtään linopiirrosta. Tuulikki Pietilän maisemat Italiasta ovat kuin renessanssimestarien kädestä. 1900-luvun alun erilaiset tyylisuunnat näkyvät hienoina muotokokeiluina, sävyinä ja aihevalintoina kissoista ja kasveista sirkukseen ja surmanajajiin. Monenlaiset kaupunkinäkymät ovat upeita. Abstrakteissakin töissä näkyy tekniikan taituruus, kuvia on manipuloitu vaikkapa nauloilla ja leikelty palasiksi ja koottu erilaisiksi kokonaisuuksiksi. Vitriinissä on hellyttävä kokoelma Pietilän Inari Krohnille testamenttaamia grafiikan työvälineitä. Tuulikki Pietilä todella astuu esiin kumppaninsa Tove Janssonin takaa tässä näyttelyssä.

****************

Tuulikki Pietilä's (1917-2009)  graphics exhibition in Ateneum is perfect. All her different styles and masterly knowledge and perfect skills of different techniques are clearly visible, and still the overall impression is not confusing. Well, to my mind the only shortcoming is that there not a single of her linocuts in the exhibition. Tuuli Pietilä's landscapes from Italy are like from the hand of an Renaissance artist. The trends of the beginning of 1900's are manifested in fine experiments of shapes, shades and subjects from cats and plants to circus and daredevil motorbike riders. Several scenes of city views are magnificent. The mastery of technique is seen also in her abstract works, she has manipulated pictures by hitting them with hammer and nails, cut them in parts and combined them to new forms. In a vitrine there a disarming collection of graphics tools she passed to Inari Krohn. In this exhibition Tuulikki Pietilä really steps out from behind of her partner Tove Jansson






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti