Pop-taiteen näyttely The World Goes Pop Tate Modernissa Lontoossa oli todella hyvä. Näyttelyyn oli koottu aika tuntemattomien tekijöiden töitä ympäri maailmaa. Suomestakin oli mukana Raimo Reinikaisen (s. 1939) Vietnamin sotaa vastustavia maalauksia. Aiheet olivat 1960- ja 1970-luvuilta tuttuja, pääasiassa kritisointia, vastustusta tai puolustamista: politiikkaa, Vietnamin sotaa, naisten asemaa, kaupallisuutta, kotona oloa, muotia, alastomuutta, seksiä, kulutushysteriaa, mainosmaailmaa. Kuvissa voi aistia aikakauden innostuksen, vakaumuksellisuuden, uskon taiteen vaikutukseen muokata mielipiteitä ja uskoon paremmasta tulevaisuudesta. Yhteenkään Andy Warholiin tai Roy Lichtensteiniin ei tässä näyttelyssä törmää. Mutta aiemmin tuntemattomien tekijöiden töitä haluaisi nähdä laajemminkin, nyt pop-taiteen uskomattomaan maailmaan voi vain kurkistaa. **********
Erro (1932.)
Pop art exhibition in Tate Modern in London is really good. Works of rather unfamiliar artists are gathered for this exhibition from all over the world. Even from Finland there are works criticizing the Vietnam war by one artist Raimo Reinikainen (b. 1939). The subjects are familiar from the 1960's and 1970's, usually criticism, remonstrance or defence: politics, Vietnam War, status of women, commercialism, staying at home, fashion, nakedness, sex, consumerism, advertisement. You can sense the feelings of the era: enthusiasm, conviction, trust to the possibilities to change the word with art, and confidence of the better world. You will not bump into any Andy Warhols or Roy Lichtensteins in this exhibition. But it would be nice to see more of the works of these somewhat less familiar artists, now you can only peep into the unbelievable world of the pop art.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti