heinäkuuta 27, 2015

ERIC RAVILIOUS - NÄYTTELY / EXHIBITION

Eric Ravilious (1903-1942) on toisessa maailmansodassa kuollut englantilainen taiteilija, suuri ihanteeni. Varsinkin Raviliousin puukaiverruksia ja kirjankuvituksia olen ihaillut. Nyt olin muutaman päivän Lontoossa ja näin näyttelyn hänen vesivärimaalauksistaan Dulwich Picture Galleryssa - aivan loistavia! Hänen vesivärityönsä olivat isoja ja värit melko hillittyjä. Mutta se tekniikka! Mestarillisesti hän yhdisteli erilaisia viivoja ja pilkkuja, loi melkein käsin kosketeltavan tuntuisia kankaita (junan penkkien sametti) ja kasveja (niittyjä, ruohoja, kasvihuoneen lehtiä). Valoa ja perspektiiviä käsiteltiin taitavasti, erityisesti sukellusveneiden sisätiloja kuvaavissa maalauksissa. Pidin eniten mäkimaisemista, osaan oli ikuistettu eläimien muotoisia esihistoriallisia maakuvioita. Ravilious sai taivaankin näyttämään kesäiseltä, synkältä tai talviselta muutamalla vesivärisiveltimen vedolla. Vaikka maisemat ovat melkein majesteettisia; niissä oli kuitenkin usein pieniä yksityiskohtia, junia, eläimiä, piikkilankaa tai vanhoja työkaluja. Kaunista, lämmintä, inhimillistä ja hiukan surumielistä.

***************
Eric Ravilious (1903-1942) is my great idol, an English artist who died young in the Second World War. I, especially, adore his wood engravings and book illustrations.Now I spent a few days in London, and I saw his exhibition of water colour paintings in Dulwich Picture Gallery - absolutely great! His water colours are quite large and the colours are mellow. But the technique! He combined masterly different shaped lines and dots, creating almost palpable fabrics (the velvet on the benches in a train) and plants (meadows, fields, grass, leaves in the greenhouse). The perspective and processing of light were fine, especially in the paintings about the inner scenes of submarines. I loved the landscapes of hills, some of them had ancient ground patterns of animals. Ravilious could even depict the sky as summery, gloomy or wintry with just a few strokes of his brush. Even though the landscapes were almost majestic, there were often small details like train, animals, barbed wire or old tools. Beautiful, warm, human, and a bit melancholy.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti