heinäkuuta 30, 2015

SOUNDSCAPES -NÄYTTELY / EXHIBITION

Akseli Gallen-Kallela
Soundscapes (Äänimaisemia) oli erilainen näyttelykokemus Lontoon National Galleryssa. Näyttelyssä oli vain kuusi työtä museon kokoelmista, ja kuusi säveltäjää oli tehnyt musiikin tai äänet kukin "omaan" teokseensa. Ennen näyttelyä näki onneksi hienon videon, jossa säveltäjät hiukan avasivat musiikkiaan ja sen yhteyksiä taideteokseen. Työt oli sijoitettu melkein pimeisiin äänieristettyihin huoneisiin, joissa musiikki soi huipputekniikalla toteutettuna. Hyvin meditatiivista! Mukana oli yksi suomalainenkin: Akseli Gallen-Kallelan Keitele. Taustaksi Chris Watson oli käynyt äänittämässä lintojen ja luonnon ääniä Keiteleen rannalta. Hans Holbein nuoremman Suurlähettiläät ja Thèo van Rysselberghen Rannikkomaisema olivat saaneet musiikikseen aika perinteiset Susan Philipszin viulusovituksen ja Jamie XX:n elektronista ääntä. Paul Cézannen Kylpijät ja Gabriel Yaredin musiikki pysäyttivät, taulun tunnelma oli täydellinen, naisen käsi kurkotti kohti taivasta ja niin musiikkikin. Wiltonin diptyykki on taulunakin hurmaava, kaksipuolinen
Paul Cèzanne
kuva, jossa karitsan hahmo toistuu ja niin toistuu melkein kaikki muukin, taustakuviot, enkelit ja värit. Myös Nico Muhlyn äänimailma pohjautui toistoon ja oli jotenkin hypnoottinen. Huippu oli kuitenkin Antonella da Messinan Pyhä Jeroma kammiossaan -tauluun tehty askelten, kolahdusten ja rapinoiden äänimaailma ja taulun oheen rakennettu huikea toisinto taulusta, talo ja sen takana oleva maisema. Suuren työn olivat tehneet Janet Cardiff ja George Bures Miller.  


**************
Thèo van Rysselberghe
Sounscapes is a different kind of an exhibition experience in London´s National Gallery. There are only six art works in this exhibition, and six composers have made music or sounds for their "own" art work. Before going to the exhibition I luckily saw a fine video, where the composers opened their music and it´s connection to the painting. The art works had been situated to almost dark, sound proof rooms, and music was implemented with the highest technique. Very meditative! There was even one Finnish artist: Akseli Gallen-Kallela´s Lake Keitele. Chris Watson had recorded bird song and other sounds in situ by the side of the lake Keitele. Hans Holbein the Younger´s The Ambassadors´ and Thèo van Rysselbergh`s Coastal Scene had quite traditional sounding
backgrounds of Susan Philipsz`s violin arrangement and Jamie XX´s electronic sounds. Paul Cézanne´s Bathers and Gabriel Yared`s music made you stop, the ambience of the paintings was perfect, a woman´s hand was reaching to the sky and so did the music. The
Wilton Diptych
Wilton Diptych is enchanting as a painting, a double sided picture, where the image of a lamb is repeated, and so are repeated also the patterns, angels and colours. Nico Muhly`s music (viola da gamba) was also based on repetition and was somehow hypnotic. The best was still the soundscene of footsteps, knocks and rustles and a vast building and it´s background, which Janet Cardiff and George Bures Miller had been building as a repetition to Antonella da Messina´s painting of Saint Jeroma in His Study.  










Wilton Diptych

Saint Jerome in his Study

Saint Jerome in his Study (original)

Saint Jerome in his Study


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti