toukokuuta 17, 2014

NAÏVE ART - KIRJA / BOOK

Kansi/Cover: Henri Rousseau
Naïve Art -kirjassa on erinomainen teksti naivistisen taiteen historiasta ja taidesuunnan erityispiirteistä. Kirjassa ei kuitenkaan mainita ollenkaan tekstin tekijää. Kuvitus on loistava. Jokaisella sivulla on värikuva taideteoksesta ja lisäksi pienempiä yksityiskohtia teoksesta. Nykyisin tunnettu naivistinen taidesuuntaus syntyi tekijän mukaan 1900-luvun alussa kun Ranskassa joukko nuoria avantgardistisia taiteilijoita (Picasso, Gauguin, van Gogh, Matisse ja Miró) kiinnostui primitiivisistä suuntauksista ja kansantaiteesta. Uuden naivistisen taidesuunnan mestariksi nousi Henri Rousseau, mutta merkittäviä tekijöitä oli vuosisadan alussa paljon varsinkin Itä-Euroopassa: Niko Pirosmani,  Ivan Generalic, Alexandrina Lupascu, Emil Pavelescu, Mihai Dascalu ja monet muut. Ensimmäisinä naivistisina töinä tekijä mainitsee luolamaalaukset, joten mistään kokonaan uudesta ilmiöstä ei ollut kyse. Kirjassa kuvataan mielenkiintoisesti, millainen tausta naivistitaiteilijoilla usein oli. Itä-Euroopassa naivistit olivat usein julistemaalareita ja taide oli heille lähellä käsityötä, kansantaidetta  ja kirjontaa. Eräs suosittu tapa tehdä kuvia oli maalata lasille. Naivistien töissä näkyy hyvin valokuvauksen kehittyminen. Kuvien mallina oli usein valokuva. Aiheissa näkyi selkeästi siirtyminen maatalousvaltaisesta kansantaiteesta teolliseen aikaan ja kaupunkielämään. Tässäkin kirjassa korostuu se, että naivisttitaiteilijat aloittivat uransa usein melko iäkkäinä ja työt ovat hyvin värikkäitä. Naîve / naivisti-sanalla on kaksi eri merkitystä: positiivisesti termi kuvaa lapsenomaisuutta, aitoa ja viatonta, negatiivisesti hiukan yksinkertaista, lapsenomaista, tyhmääkin.


Mihai Dascalu: The Spellboud Tree / Lumottu puu
Naïve Art -book has an excellent text about the history of naïve art and the special features of this art movement. There is still no information about the writer in the book. The illustration is superb. On every page there is a colour picture of an art work and also smaller pictures of the details. According to the writer the present naïve art movement was born in the beginning of 20th century when in France a group of young avant-garde artists (Picasso, Gauguin, van Gogh, Matisse and Miró) were interested in primitive art and folk art. Henri Rousseau rose to the master of this new naïve art movement, but there were a lot of remarkable naïve artists especially in the Eastern European countries: Niko Pirosmani,  Ivan Generalic, Alexandrina Lupascu, Emil Pavelescu, Mihai Dascalu and many others. The writer mentions the cave paintings as the first naîve art works, so this is not any new phenomenon. There is very interesting description of the background of naïve artists. In Eastern Europe naïve artists were often poster painters and art was for them like handicraft, folk art or embroidery. One popular art form was to paint on the glass. The development of photography can be seen in the works of naïve painters. Often the model of a painting was a photography. In the subjects you can see the transition from the agricultural folk art to the industrial era and living in the town. In this book it is emphasized that naïve artists started their career at the older age and their art is very colourful. The word naïve has a double meaning: positively the term means child-like, uninhibited, genuine and innocent, but the negative meaning is childish, a bit simple minded, even stupid. 

Naïve Art
Grange Books, 2004
255 sivua/pages


Ivan Generalic: Nightscape / Yönäkymä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti