syyskuuta 19, 2012

PRE-RAPHAELITES -näyttely / Exhibition

Dante Gabriel Rossetti
Lontoon Tate Britainissa on valtavan iso näyttely "Pre-Raphaelites: Victorian Avant-Garde". Nuorempana ihailin todella näitä 1800-luvun loppupuolen prerafaeliitteja, joten tämä näyttely oli jonkinlainen toiveiden täyttymys - nähdä melkein kaikki tärkeimmät prerafaeliittien työt yhdellä kertaa.

There is a huge exhibition of Pre-Rafaelite paintings in Tate Britain, London - "Pre-Rafaelites: Victorian Avant-Garde". I used to really admire these Pre-Rafaelite painters of the last part of the 1800`s, so this exhibition was some kind of fulfillment of hopes.

Näyttely oli jaettu osiin: 1. alku ja manifesti, 2. historia, 3. luonto, 4. pelastus, 5. kauneus, 6. paratiisi, 7. mytologiat. Prerafaeliitit maalasivat todella suuria kuvia ja todella paljon. Mitä pitemmälle näyttelyä katseli sitä mahtipontisemmalta ja suurellisemmalta, jopa liioittelevalta prerafaelittien maailma näytti. Historialliset ja uskonnolliset aiheet olivat niin täynnä tavaraa ja symboliikkaa, että niitä ei ilman tulkintaa voi oikein ymmärtää. Jokaisella esineellä tai kukkasella, eleellä tai katseella oli joku salainen merkitys.

John Everett Millais

The exhibition was divided into parts: 1. Origins and manifesto, 2. History, 3. Nature, 4. Salvation, 5. Beauty, 6. Paradise, 7. Mythologies. Pre-Rafaelites painted really big pictures and really many of them. The longer you saw this exhibition the more pompous and more ostentatious, even exaggerating seemed the world of Pre-Rafaelites. The historical and religious subjects were so full of things and symbols that it was almost impossible to understand them without the interpretation. Every object or flower, gesture or glance had some kind of hidden meaning.

William Holman Hunt

Maisemat olivat melkein parasta näyttelyssä, kauniita syksyisiä värejä ja horisonttiin vyöryviä peltoja. Lehtien, ruohojen ja kukkasten yksityiskohdat ovat ällistyttäviä. Usein maisemiin oli lisätty eläimiä tai ihmisiä, joskus ihan turhaan. Naiset prerafaeliittien tauluissa ovat kuin isoja rotevia siskoksia, joilla on pitkät punaiset kiharat hiukset. Prerafaeliittien veljeskunnnan sotkuisista rakkaussuhteista on kirjoitettu aika paljon - heidän elämänsä taisi todellisuudessakin olla heidän maalausten tapaan dramaattista.

The landscapes were almost the best part of exhibition, beautiful autumn colours and rolling fields. The details of leaves, grass, and flowers are amazing. Animals and people were often added, sometimes quite in vain. The women in Pre-Rafaelite paintings are big robust sisters with long red curly hair. There are quite many books about the messy love relations of Pre-Rafaelite Brotherhood - their life in reality seems to have been as dramatic as their paintings.

John Everett Millais

Näyttelyn lopussa on muutama esimerkki huonekaluista ja tekstiileistä, joita prerafeliitit suunnittelivat esteettisinä vastalauseena teolliselle tuotannolle. William Morrisin suunnittelemat kankaat ja tapetit ovat edelleen graafisesti ainutlaatuisen kauniita.

At the end of the exhibition there are some furniture and textiles that Pre-Rafaelites designed  as an esthetical opposite to industrial production.William Morris´s wallpapers and fabrics are still graphically unique and beautiful. 

Tätä näyttelyä ei oikein voi ottaa vakavasti, mutta aina voi ihailla prerafaeliittien ammattitaitoa ja heidän melkein naivistista innostustaan. Tämä oli hyvin vakavien miesten veljeskunta.

This in not an exhibition to be taken seriously, but you can always admire the craftsmanship of Pre-Rafaelites and smile to their almost naïve enthusiasm. This was the brotherhood of very serious men.

Friedrich Overbeck

Näyttelyn paras maalaus on yllättäen ensimmäisenä oleva Friedrich Overbeckin työ, muotokuva maalaritoveristaan Franz Pforrista.  Samanlaista nöyryyttä ei prerafaeliittien töissä ollut. Overbeck kuului prerafeliittien esikuvana olleeseen saksalaiseen Nazarene-veljeskuntaan. 

The best painting in this exhibition is surprisingly the first: Friedrich Overbeck´s painting of his fellow artist Franz Pforr. There was never the same humble feeling in the Pre-Rafaelite paintings. Overbeck was a member in German Nazarene brotherhood - a model for Pre-Rafaelite brotherhood BRB.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti