J.O.Mallander |
Vaikutteiden tunnustaminen ja etsintä jatkui Jyrki Siukosen (s. 1959) näyttelyssä Kluuvin galleriassa. Hän esitteli vaikutteitaan (John Gage, Laurie Anderson ja Vladimir Tatlin) enemmän kuin omia töitään. Mutta olihan siellä A-tikas, tuulikone ja äänetönTheremin. Käsitetaidetta siis tämäkin ja näyttely oli kaunis.
Elina Brotherus |
Galleria Duettoon menin katsomaan Anniina Vainionpään (s. 1979) puupiirroksia. Työt olivat isoja ja teknisesti hienoja, monivärisiä ja kerroksellisia. Joissakin töissä hiukan häiritsi aihe: kaunistellut valokuvamallin tyyliset naiset pitkine ripsineen.
Vielä jaksoin raahautua galleria Heinoon, jossa näyttely oli melkein kokonaan musta. Mika Karhun (1969) pigmenttivedokset ja tussipiirrokset olivat täynnä tunteita ja vääntyneitä, groteskeja, uhkaavan tai alistuneen tuntuisia hahmoja. Suurikokoisessa työssä Emotionaalinen spekulaatio näkyivät vain enkelimäisen hahmon silmät ja jalat sekä kaapu. Anne Tompurin (1958) 18 mustavalkoista muunnelmaa guassilla ja pigmentillä samoista kasvoista täyttivät koko huoneen. Silmät olivat näissä nukkemaisissa kuvissa pääosassa. Tunnelma oli aavemainen, etäinen ja symbolinen.
***********
Jyrki Siukonen |
Recognition of influences continued in Jyrki Siukonen´s (b. 1959) exhibition in Kluuvi gallery. He introduced his influences (John Gage, Laurie Anderson and Vladimir Tatlin) more than his own work. But still there were A ladder, wind machine and silent Theremin. Conceptual art even this exhibition and it was beautiful.
There were flashbacks also in Elina Brotherus´s (b. 1972) photographs in Ama gallery. She usually photographs and also stages herself. The pictures that she photographed 12 years ago in her apartment in Paris were touching: lonely rooms are filled with yellow post-it notes on every object with French words for learning the language.
Anniina Vainionpää |
Still I was able to drag myself to gallery Heino: there the exhibition was almost totally black. Mika Karhu´s (b. 1969) pigment photos and ink drawings were full of feelings and twisted, grotesque, threatening or resigned figures. In the large picture Emotional speculation there were visible only the eyes, feet and robe of a angel-like form. Anne Tompuri´s (b. 1958) 18 black and white variations in gouache and pigment of the same face filled the whole room. The eyes were the main issue in these doll-like faces. The feeling was ghostly, distant and symbolic.
Mika Karhu |
Anne Tompuri |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti